Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Airel Azizulhafiz

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Najya Nur Zahira

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Friday, September 7, 2012

20weeks 5days =)

Assalammualaikum ...

Alhamdulillah .. cukup 5bulan peknen! Dan alhamdulillah jugak sbb morning sickness dah semakin berkurang. Makan dah laju! Keje pon dah rajin! Cuma satu problem je lom ilang lagi. Problemnya ialah mengandung kali ni adalah aku keGELIan dgn ayaq liuq sendiri. Xleh tertelan sikit pong! Mulalah rase nak termuntah bagai. Makanya,utk elakkan keGELIan,aku kena sumbat mulut ngan gegula/sumthing yang leh kurangkan pemprosesan ayaq liuq. Penat le asik nak berulang alik tandas/sinki tuk meludah. Kenapa erk ade mabuk cenggitu? Ke aku sorang je yg alami mende cenggitu..? Org len xpernah rase..sian aku an?

Mengandung kali ke3 ni banyak sangat beza ngan mase mengandungkan si kakak sayang dan si kecit tomey. Bulan pertama peknen tu langsung aku xde rase mabuk! Siap leh mkn memacam lagi. Ceria je bitau orang len aku peknen..haha Tetiba masuk je bulan kedua & ketiga aku dah mula rase keMALASan yang amat sgt. Nak gi keje MALAS! nak makan MALAS! nak balik umah MALAS! Setiap minggu mesti ade cuti..sbb xlarat gi keje. Makan pon sume xlalu sebab asik muntah. Langsung xde selera makan sampai turun berat badan. Umah pon xjenguk2..balik amik baju je. Bertapa lah kami anak beranak umah my emak. Tapi tahap kemabukan mase bulan kedua ketiga tu xde lah seteruk peknenkan si kakak-kakak tu. Mengandungkan mereka memang aku langsung xkuat. Sampai berumah kat sepital sbb kena masuk air.

Masuk bulan ke4 sehingga sekarang,morning sickness semakin hilang dan aku semakin bersemangat. Baru leh melawa sikit gi keje. Kalau x,serupa xsiap je dtg keje..Pakai rembat je ape yang ade. sedih!
Makan pon dah laju..Sua je ke mulut sume lalu. xde muntah2 dah cuma loya2 tu pon kadang - kadang. Dan yang aku pasan skang aku dah kurang sakit kepala. Mase memula ngandung ritu kerap kena sakit kepala. Kejap - kejap sakit kepala! Sampai tahap kena telan Panadol. Sakit xtertahan. Tapi bila check tekanan darah ok je. Kali ketiga peknen ni adalah 1st time aku kena minum air gula. huh! Memula dgr perkataan MINUM AIR GULA tu aku dah geli geleman.Cenggane nak telan air gula tu erk? Dahlah disuruh berpuasa malam sebelum tu. Tetiba pagi tu kena suh minum air gula. Memang terbaik! Sampai2 klinik tu cool je aku nak minum air gula. Memula minum OK je. Pastu kena tggu 2jam sambil dgr ceramah bagai tetiba tekak aku dah mengembang. Gi sinki trus blueeekk! kuar sume air gula. terus berkriukk kriukk perut kelaparan.. Nak makan! Tapi alhamdulillah result sume OK. 
Dan menurut kate nurse akan ade kali kedua utk minum air gula.Bile aku pon xpasti.. ikut jelah utk kebaikan aku dan bayi..hehe

Mengandung sebelum2 ni,susu dan vitamin adalah musuh ketat! memang susah aku nak telan 2 benda tu. tapi peknen yang ni aku leh minum susu.Walaweyyhh! Susu lak xmo susu khas utk ibu peknen tu. Makanya doktor suggest suh minum susu segar HIGH CALCIUM. mr.huB try beli susu Ducth Lady High Calcium tu..sedap je aku telan! Hasilnya skang setiap kali beli adalah 3kotak. Sekotak utk 3ari..Perghhh..kan main baby ye. Saje nak bagi abi kopak. hahaha!Tapi xpe sume pon utk baby.Vitamin lak aku xbape rajin nak telan.Cuma agak2 dah dekat ari check up baru aku mkn. Alhamdulillah sebab tiap kali check up pon sume ok. Cuma wat mase ni berat aku xkonsisten sbb asik turun je. Tapi le kan.,,aku rase memula tu je turun pasni pasti naik mendadak - dadak. sebabnye aku dah leh telan sume. Ari Isnin ni kite tgk ye? Harap naik le sikit tapi bukan naik banyak. =)

Tetibe teringat mase ngandungkan si kecit tomey dedulu kan..aku dan mr.huB sgtlah mengharap yang baby kami adalah BOY. Dari mula peknen sampai dah kuar baby kami xsure baby ape.sebab tiap kali scan pon xnampak. Last2 kuar adalah GIRL tapi makin besar pangai serupa budak laki. Sangat lasak. Agaknya sebab keinginan kami dulu kot. Dan kali ni aku cuba tanam xmo langsung mengharap. Dan aku memang xde langsung mengharap. Xkisah pon kuar girl/boy.Yang penting baby selamat dan sihat. Cuma kadang - kadang oran sekeliling je yang buat aku jadi terMENGHARAP.. Sebab banyak komen dari orang sekeliling..
  1. "Besarnye perut..mesti baby boy ni!"
  2. "Eh..eh..ngandung kali ni xmabuk ke???sebelum ni mabuk teruk an?Mesti baby boy kan?"
  3. "Kuat makan asam ye..bese kuat mkn asam ni pembawakan bayi lelaki. Tah2 boy kot"
Dan macam - macam lagi.. Mekaseh lah di atas komen - komen tu ye. Saya xkisah pon. Kalau girl pon alhamdulillah kalau boy pon alhamdulillah.. Syukur! Tapi normal lah kan manusia. Yang dah de pompuan nak lelaki yang ade lelaki nak pompuan.  Skang dah 5bln,perut pon dah makin memboyot. Tapi peknen yang ni memang perut aku sangat - sangat cepat membesar. Ke sebab kulit perut tebal? Atau pon dah 3kali peknen? 5bulan dah serupa 7bulan! esok - esok 7bulan dah macam 9bulan.. kalau 9bulan? aduiii!! 5bulan ni pon dah mengah - mengah nak berjalan..alamatnye,,9bulan esok berkerusi roda dtg keje..**tipu disitu Kawan aku peknen kembar pon rileks je berjalan.Tetibe aku ngandung sorang xberdaya..Poyo!

Dan sehingga kini aku masih lom rase gerakan baby..sedih! 3kali ngandung,tiga - tiga pon aku akan rase lambat baby gerak. Rindu nak tengok perut gerak - gerak. Skang yang aku rase cuma jentik - jentik je.. Mungkin dekat - dekat nak 6bulan nnt baru aku leh rase. Betul lah kot kulit perut aku tebal. tetibe salahkan kulit perut.Padahal lemak yang berkumpul..haha Tapi xpe..esok - esok leh rase gak. Itu yang penting! Xsabarnye.... =)

Rasenye cukup takat ni je kot kongsi 20weeks 5 days aku.. Nak kongsi picture baby pon lom scan lagi. Kalau ikut mr.huB dia xmo scan pong! Suprise..boleh?haha
Dan peknen kali ni berkongsi kegembiraan dengan ramai jugak kengkawan yang same - same memboyot. Tahniah ye! Meh kite bersilih ganti cuti 3bulan..weeeehu!

Nah!!tengok le sarapan mak buyung pagi ni ye?

Gambar perut xdo!!!kalau ade pong,,malu nak bg korang tengok..haha

2 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah..Tahniah pregnant..bestnya baca penglmn tu ^^

mrS May said...

Alhamdulillah..Mekaseh dear =)
Mmg sgt indah pengalaman tu walau pahit menanggung morning sickness tp mmg leh tersenyum sendiri bile terkenang kembali =)

Post a Comment

**happy family**

**happy family**