Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Airel Azizulhafiz

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Najya Nur Zahira

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Tuesday, May 5, 2009

MemBinA PeribaDI mUliA


Anak merupakan amanah Allah kepada ibubapa.Dari Abu Hurairah,Rasulullah s.a.w bersabda:
"Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah(suci yakni Muslim).Kedua-dua orang tuanyalah yang menjadikan nya Nasrani atau Majusi." (Hadis Riwayat Al-Bukhari)

1.Taat kepada ibubapa
  • Timbulkan kesedaran bahawa pengorbanan ibu bapa terhadap mereka amat besar. Mereka perlu bersyukur kerana menjadi anak yang masih mempunyai ibu bapa. Ini adalah untuk mengeratkn hubungan mesra,kasih sayang antara ahli keluarga.
2.Komunikasi dan pergaulan
  • Anak hendaklah dilatih bercakap benar,sopan santun dan mengucapkan perkataan yang baik2.Kanak-kanak biasanya begitu sensitif dengan pendengarannya.Mereka mudah terikut2 dengan ape yang didengar.Sebab itu jika ibu bapa mahu menegur atau memarahi mereka,hendaklah menggunakan bahasa yang paling sopan bukannya dengan bahasa kesat,kasar atau keras.
3.Mengajar anak adab bergaul dengan rakan
  • Anak perlu dinasihatkan supaya tidak berbangga atau meninggi diri di hadapan rakan2,jangan sekali-kali menyakiti atau mengambil hak org lain.
4.Adab makan minum yang baik
  • Sifat atau sikap gelojoh ketika makan hendaklah ditegah.Adab makan seperti mencuci tangan,duduk dengan sopan serta berdoa sebelum dan selepas makan perlu diterap.
5.Kebersihan keluar dan masuk tandas
  • Anak perlu diajar cara membuang air kecil yang betul supaya menjaga kebersihan.Jangan lupa tunjuk cara masuk ke dalam tandas seperti membaca doa dan menutup kepala.
*Ada sesaper lagi nak tambah dalam entri ni tak???meh ler kiter sesamerr berkongsi idea dalam usaha mendidik anak2 yang sedang membesar.

No comments:

Post a Comment

**happy family**

**happy family**