Ummi & Abi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Najwa Nur Qistina

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Najla Nur Hidayah

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Aiden Azizulhaziq

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Airel Azizulhafiz

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Najya Nur Zahira

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Thursday, November 8, 2012

Customer service

Assalammualaikum ...

Sedih betul lah nak citer. Tapi kena gak share. Supaya sape sape yang bekerja di bahagian customer service ke pegawai khidmat pelanggan ke amik iktibar.

Ahkak ni sekarang dah 29weeks ni semakin rajin berjalan. Sape yang tau area Kajang ni tau lah jarak pejalan kaki dari IPD Kajang ke Metro Kajang. Kire kalau versi versi ahkak ni memang mengah gak lah. Tapi demi minat jalan jalan cuci mata tu dah tertanam sejak azali semua tu dah xjadi penghalang. Memang biasanya setiap kali rehat ahkak akan ke Metro Kajang.Samada lunch/cari something. Dah kat kajang ni pon bukan banyak benar shopping kompleks nye kan? Ahkak malas nak start enjin kereta gi tempat lain adalah sebab kat tempat keje ahkak ni memang very da susah nak cari parking. Kalau dah dapat time pagi tu memang alhamdulillah lah sangat sangat. Dan jangan cuba cuba keluar di waktu lunch lepas tu bermimpi nak dapat parking lagi.Memang beratus kali pusing pon belum tentu lagi.Sedih kan?Sebab tu lah ahkak rela berjalan kaki. Dan orang kate pon elok untuk orang orang yang bakal melahirkan macam ahkak ni rajin berjalan :)

Dan pd rehat tadi ahkak dengan rajinnya terkedek kedek lah dengan rombongan cik Kiah ke Metro Kajang. Sebelum pergi tu adalah sorang makcik kire kesayangan lah bagi ahkak **kesayangan ker?
kirim mintak belikan egg tart yang selalu ahkak post kat FB tu. Ahkak xkisah lah kan. Bukan berat berkilo kilo pon nak angkut dari Metro Kajang tu. Dah alang alang kata orang kan? Si makcik ahkak ni order 10bijik.. Ek eleh!! ngat ratus ratus bijik nak wat kenduri egg tart kat umah tadi. hehe!
Sampai jer Metro lepas teman kengkawan round Parkson ahkak pon turun bawah tempat jual egg tart tersebut. Nasib ahkak baik sebab egg tart tu masih ada walaupon xbanyak.Nasib jugak si makcik ahkak ni xorder ratus ratus bijik kan? Kalau x kempunan sudah! Dok ahkak memilih egg tart yang cantik di mata ahkak datang sorang makcik dengan sorang anak perempuan dia. Baru balik sekolah ahkak agak. Tetibe makcik tu mintak egg tart yang dah baekk ahkak susun dalam dulang ahkak.

makcik : bagi 2 dik :)
ahkak : haa? hurmm kena amik kat sini makcik.
anak makcik : mak..kena amik dulang tu..
makcik: ouhhhh

tetibe!!anak makcik tu dtg bawak dulang

makcik : amik kat dulang kakak ni jer..
ahkak : errrrrr... (dah xtau nak jawap ape.) 
anak makcik : ehh mak..kena amik kat situ lah.ni kakak punye
ahkak : a'ah..
makcik : bape satu nehh?
ahkak : seringgit makcik..(sambil tunjuk kat sign tunjuk rege)

tengah beratur nak bayar

makcik : maap yerrr.. makcik ingat kamu keje sini td.
ahkak : ehh..xpe! dah biasa dah.. (sambil senyum)
makcik : banyak beli..
ahkak : ade org order ;) 

macam macam lah makcik nehh tauuu! malu aii.. tapi x pe. kite pon kadang kadang pernah wat silap yer dak. Dan yang membuatkan ahkak marah adalah time nak bayar. Mak aihhhh! sikit punye kerek lah si cashier ni. Ahkak sempat jeling kat nametag dia. Namanya Amirah kalau xsilap. Ahkak ni xdelah suka nak mention mention nama kamu pon. Ahkak amik egg tart tu 14bijik.. 10bijik untuk makcik ahkak dan 4bijik sleebihnya untuk diri sendiri.Xde lah mampu ahkak nak telan sekali 4bijik. Ahkak kan sayangkan incik suami.Haruslah tau minat dia.. Dan ahkak tau dia suke kan egg tart. Haruslah beli jugak untuk mr.huB :)
Time nak bayar tu ahkak cakap le baikbaik sambil senyum.

ahkak : dik..boleh x yang 10bijik tu letak dalam kotak. Yang 4bijik tu kotak lain.
cashier : haaaa?? (sambil buat muka)
ahkak : x..10bijik tu sekotak sebab yg 4bijik tu ahkak punyer..(dgn harapan dia faham lah maksud ahkak)
cashier : akak punyer letak dalam plastik selebih ni letak dlm kotak..(sambil muka ketat)
ahkak : bolehlah.. (janji ko paham ckp aku)
cashier : (dengan muka ketat terus lelaju letak egg tart dlm kotak.)
ahkak : satu kotak leh muat bape bijik dik?
cashier : 4
ahkak : 5 xleh ke? (niat suh buat sekotak 5bijik)
cashier : kang terhimpit xcantik lahhh... 
ahkak : (dah bengang dah nehhhh)
cashier : (teruskan keje mengotakkan egg tart dengan muka ketat)

yang wat ahkak bengang..td dia sendiri kate sekotak leh muat 4.bile ahkak nak suh buat 5 katenye kalau dah terhimpit xcantik.tetibe!!satu kotak tu dia leh letak sekali 6 egg tart dan satu kotak lagi 4 egg tart..pe ke jadah ko ni budak??agaknya dia dah perasan muka ahkak yang cam dah menunjukkan kemarahan.Lepas dia bagi balance tu dia ucap mekaseh ahkak wat slumber je dengan muka berlagak. Ko layan customer cenggitu rupe memang padan lah dengan muka ko dapat balasan cenggitu gak.Itu ok lah kot ahkak cuma xjawab mekaseh ko. Kalau lah ahkak jenis orang yang xleh dihentak hentak cenggitu,,memang free free je ko dapat makian depan customer lain.

Kepada adik Amirah yang bekerja kat kedai egg tart ahkak selalu beli tu.. Jangan lah memilih bulu sangat dengan customer nehh dik oi.. Cenggane pon rupe customer kite.Cenggane pon pakaian customer kite.Cenggane pon fizikal customer kite. Jangan sesekali pandang jijik atau pandang customer kite tu xde duit. Kalau dah customer tu berani amik barang sampai dah beratur kat cashier tu maknanya dia adalah serious buyer. Layanlan customer tu dengan baik dan senyuman walaupon kita sendiri dalam bermasalah. Ahkak ni pon keje sebagai Pegawai Khidmat Pelanggan. Keje ahkak angkat telefon jer.. Xde berdepan dengan customer.Tapi dah menjadi etika kerja seperti ahkak perlu berlemah lembut dalam percakapan dan senyum menjawab telefon.Biar customer tu xnampak ahkak tengah senyum pon. Tapi sekurang kurangnya orang yang terima jawapan dari ahkak tu tau yang ahkak ikhlas dalam menjawab panggilan dia. Ni engko! kerja berdepan dengan customer terang terang tunjuk yang ko tu bermasalah. Masam mencuka! cakap kasar kasar. Bile customer marah marah tinggi suara katelah customer xde adab. Abess ko beradab sangat ker? Ahkak pon pernah keje macam kamu.Jadi cashier kat kedai kedai cenggitu. Tapi betul pelik lah kalau dah dibagi position kat customer service tapi adab xde. Susah sangat ke nak senyum dengan customer kite.Jangan rase diri tu dah lawa boleh menyombong. Kalau rase lawa jangan jadi cashier gi jadi model pastu jalan mendabik dada. Kan sesuai!!!  ahkak suke kat sini nak nasihat lah kat sape sape yang bekerja kena berdepan dengan customer samada secara terus ataupon x.. Tolonglah kerja dengan ikhlas. Senyum agar nama pegawai khidmat pelanggan xtercalar. Jage nama baik syarikat yang sedang kite bekerja. Sembunyikan masalah bile dah duduk di kerusi customer service tu. Jangan sesekali bawak masalah tu dtg keje. Ikutkan keje kite ni xdelah susah mana pon. Kite jer suke jadikan keje tu susah. Kalau ko tanye lah tokey tokey yang jual online nehh..dorang pon kena bermanis muka dengan customer even xbersua. Cuma berhubung di alam maya. Pikir pikir lah yer adik Amirah.. Ahkak tawar ati dan nek menyampah lak nak masuk kedai feveret ahkak disebabkan kamu. Sebab ape? sebab perangai ko lahh!

Harap lepas ni kalau betul ahkak teringin nak makan egg tart atau pe2 jenis roti yang memaksa ahkak beli di kedai tempat si Amirah ni bekerja,ahkak xperlu berurusan dengan dia. Sebab ahkak xminat cara dia berdepan dengan customer ;)


rupe egg tart feveret ahkak..cuma pangai customer service kat situ jer bukan feveret ahkak! puuuiiiiii
 


No comments:

Post a Comment

**happy family**

**happy family**